2e reisverslag in Finland (eerste dagen stage) - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Iris Eck - WaarBenJij.nu 2e reisverslag in Finland (eerste dagen stage) - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Iris Eck - WaarBenJij.nu

2e reisverslag in Finland (eerste dagen stage)

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

17 September 2014 | Finland, Järvenpää

Zo de eerste dagen heb ik hier al opzitten en hier komt mijn tweede reisverslag.

13-09-2014

Omdat het vandaag zaterdag is hebben wij natuurlijk vrij. Vandaag ging onze wekker om half 9 en we zouden een leuk uitstapje doen naar het prachtige eiland Suomenilla. Dit is een eiland met veel historie en de grootste Ford van de Baltischezee. Zie hier wat informatie over het eiland: http://www.rugzaktrips.nl/europa/helsinki_eilanden.htm. We moesten nog een half uur wachten op de boot dus samen met Nadine ging ik nog op stap naar de marktjes die stonden bij de overtocht boten. In Finland zie je veel kraampjes met zelf gemaakte dingen en dan vooral van hout. Bijvoorbeeld een houten bier-opener of kaasschaaf. Super cool!

Omdat het een eiland is gingen met een boot, dit was een kwartier varen. In de haven lagen 3 cruise schepen, het blijven fascinerende boten van dichtbij! Bij dat eiland hebben we winkeltjes bezocht, veel gelopen, de zee gezien, forten bekeken, glasblazers aanschouwt en van het zonnige weer genoten. Op het eiland stonden ook veel kanonnen. We hadden het plan om op zo’n kanon te gaan zitten en dat iemand anders een foto van ons zou maken. Toen ineens waren er een stuk of 10 chinezen die met ons op de foto wilden, dit was denk ik omdat hun het zo grappig vonden dat wij als 5 Nederlandse meiden op dat kanon zaten. De chinezen kwamen om de beurt bij ons staan en ze waren erg enthousiast over het foto’s maken. Ik lag helemaal dubbel aangezien die chinezen het helemaal prachtig vonden dat wij op zo’n kanon stonden en dat iedereen apart met ons een foto wilde. Later kwamen wij ze weer tegen en toen wilden ze een foto hebben van ons allemaal. Meike heeft haar email adres aan hun gegeven dus hopen dat we nu ook hun foto’s krijgen met ons erop. Chinezen zijn echt grappige mensen! (zie foto’s bij mijn verslag).

Omdat het eiland zo groot was wouden we een stukje afsnijden en dan moeste je door een spelonk. Die spelonk was erg donker en je raadt het al, we waren met 5 meiden in die spelonk en ineens voelde iemand iets nats (tijdens het foto’s maken in de spelonk). Nou dat was gillen voor ons allemaal! We renden snel naar buiten en kwamen daar ineens bewoners tegen van het eiland. Die moesten een beetje lachen omdat we rennend uit de spelonk kwamen. Haha, wat hebben we gelachen.

Rond een uur of 4 gingen we terug naar de boot. We hadden heel de dag nog niks gegeten behalve ontbijt dus we hadden ontzettend honger! In Helsinki gingen we opzoek naar een restaurantje. We hadden een betaalbaar en gezellig restaurantje gevonden waar we hartelijk werden ontvangen. Ik heb daar gefrituurde vis gegeten met huis gemaakte patat. Wat hebben wij genoten van het heerlijke eten daar! Wat mij opviel is dat wij daar als saus alleen ketchup kregen en geen mayo bij de patat.

Nadat we waren uitgegeten liepen we naar het trein station en hier konden we meteen al in de trein zitten. Omdat wij heel luidruchtig waren in de trein en veel lol hadden, liepen zelfs mensen uit onze coupe dit is denk ik omdat ze ons te luidruchtig vonden, haha oepsss. (tja vind je het gek als het normaal dood stil is) Naast ons kwamen 2 dronken mannen zitten. Een man begon al gelijk met ons te praten en vroeg waar wij vandaan kwamen. Gelukkig zijn wij niet dom en zeiden tegen elkaar meteen al; die man is dronken, hij stonk namelijk ook heel erg. De ene begon al half te slapen. Omdat we in een grappige bui waren gingen we het gesprek aan in het Engels en moesten erg lachen om die man. Op een gegeven moment maakte hij niet zo leuk grapje en toen hebben wij hem maar genegeerd. Hij keek heel de tijd naar ons wat toen wel vervelend was. Gelukkig viel hij ons verder niet lastig maar toch niet een heel fijn gevoel dat zo’n iemand naast je zit. Dit was rond 7 uur ‘s avonds in de trein. Ik hoop niet dat veel mensen hier in Finland zo vroeg al dronken zijn! Aangezien ik straks soms alleen moet reizen met de trein vanuit mijn stage.

Na een half uur moesten wij eruit en gingen lopend naar onze campus aangezien we nog geen fietsen hadden. We hebben denk ik 20 minuten gelopen en waren toen weer op de campus waar wij als enige waren. Ik heb genoten van deze dag! We zijn van plan om vaker naar het eiland te gaan omdat we nog lang niet alles hebben gezien!

14-09-2014

Vandaag een heerlijke zondag gehad. Lekker uitgeslapen en met een paar leuke mensen geskyped. Zondag is echt onze skype dag. Haha op een gegeven moment waren wij met ze allen aan het skypen. We hadden met elkaar nog een preek geluisterd online, we gaan nog wel een keertje naar een Finse kerk om te kijken hoe het daar gaat/is. Verder gechilld bij het meer en genoten. S ’avonds hadden wij nog rond een uur of 12 van die funny-filmpjes gekeken waardoor we helemaal dubbel lagen. Op een gegeven moment hoorde we een man heel hard schreeuwen ‘’Good night’’!!!. Dus toen gingen wij maar heel snel slapen voordat we hier vijanden krijgen. We moeten misschien de volgende keer even rustiger aan doen……….

15-09-2014

Eindelijk vandaag mijn eerste stage dag! En ik was eigenlijk wel een beetje zenuwachtig. Ik was heel blij dat Virpi (een collega van me) mij kwam ophalen met de auto bij de campus. Zo kon ik met haar de dag een beetje doornemen en over het weekend praten. Toen we wij de bus kwamen stond de bus midden op een pleintje met daar omheen winkeltjes, het treinstation en een jongeren centrum. De bus is eigenlijk een touringbus, alleen dan verbouwd binnenin. Als ik de bus in kom zie ik een kleine bar en verder een paar zitplaatsen met 2 laptops en een hele grote tv waar de kinderen liedjes kunnen kiezen en de leiding dat laat afspelen m.b.v. YouTube. (jaa ik maak nu vrijwillig reclame voor YouTube). Bij de bar wordt drinken verkocht en snoep. Ze kunnen voor 0,20 cent al koffie/thee halen. Er wordt dus aardig wat verkocht in de bus. Kinderen betalen met allemaal 0,05 centjes of 0,10 centjes. Ik denk dat ze al dat kleingeld krijgen van hun ouders die dat klein geld maar irritant vinden.

Ik was rond een uur of half 3 bij de bus. De bus ging open om 3 uur. Er zaten al een paar jongeren buiten de bus te wachten. Je zou nu wel denken wat heb je dan in het half uur gedaan? Nou ik heb even gepraat met mijn andere collega en met een stagiaire (die daar ook werkt). Ook het gepraat aangehoord van mijn collega’s die tegen elkaar praten in het Fins. Het blijft een aparte taal! Het lastige is wel dat je helemaal niks uit hun gesprekken kan halen en dat je niet mee kan praten. Gelukkig vertalen ze soms de gesprekken voor mij. Als ze dat niet doen dan zit ik erbij als een garnaal :P (nieuwe uitspraak van ons). Maar goed, we gaan weer terug naar de bus. Toen de bus open ging kwamen er gelijk 5 kinderen binnen in de bus. Sommige kochten alleen wat drinken en gingen daarna weer weg, anderen gingen achter de laptop en sommige gingen gewoon zitten en praten met elkaar. De kinderen komen in en uit de bus. Soms zijn er 15 kinderen in de bus en soms weer 6 mensen. Er komen ook kinderen een uur later gewoon weer terug. Ik heb met sommige mensen gepraat, alleen ik merk dat sommige mensen dat heel eng vinden. Ze kunnen wel Engels en dat leren ze ook op school maar willen het niet spreken. Zelfs als ik glimlach naar iemand krijg ik niet altijd een glimlach of iets in die trant terug. De Finse mensen zijn erg in zichzelf, wat ik al zei. Met een meisje ging het contact wel goed en zij vroeg ook dingen aan mij. Ze vond het wel moeilijk om Engels te praten, aangezien ze telkens haar mobiel erbij pakte om te vertalen.

Even later kwam er ook een jongen in de bus die Timo (is mijn stage begeleider) wel kende. Timo introduceerde mij aan hem en hij zei tegen mij dat hij erg goed Engels kon. Dus Timo nodigde hem uit om naast mij te komen zitten en met mij te praten. Toen die jongen naast mij zat zei hij: ‘’misschien zullen wij een keer praten’’ en liep toen snel weg naar zijn vrienden. Haha wauw dacht ik…. Even later kwam hij naast mij zitten en toen dacht ik laat ik dan maar een gesprek beginnen met hem. Achteraf gezien sprak hij echt goed Engels en leerde hij zichzelf andere talen aan zoals: Zweeds, Grieks, Duits en zelfs Japannees. Ik daagde hem uit om ook Nederlands te leren, dus als het goed is kunnen wij over een paar weken een klein gesprekje voeren.

In Finland is het normaal dat als je iets wilt eten het koopt bij een winkel/restaurant. Dus ik heb met Virpi samen wat kebab gehaald. In de bus mag ik drinken pakken wat en wanneer ik wil, zoals: thee, cola en frisdrank.

Zoals ik al zei is er naast ons een Youthe House. Die is op maandag en dinsdag gesloten vandaar dat die bus dan daar staat zodat de kinderen wel ergens heen kunnen na school. Virpi had geregeld dat ik daar kon kijken en met iemand kon spreken die daar werkt. Ik mocht met een aardige man meelopen en hij liet mij alles zien en vertelde mij hoe ze daar werkte. Hij nodigde mij ook uit om een keer te komen werken daar en om naar een feest te komen die ze daar organiseren voor de jongeren. Jammer genoeg heeft de organisatie waar ik werk precies dan ook feest dus kan ik jammer genoeg niet komen. Die man had ook een collega die in Nederland had gewoond dus die ging hij bellen voor mij. Ik kreeg de mobiel in mijn handen gedrukt en praatte even in het Nederlands met zijn collega. Wat is dat fijn als je even in het Nederlands kan praten tegen iemand! Als het goed is ga ik haar morgen ontmoeten daar in dat jongeren centrum. Toen ik uitgesproken was met die man moesten wij snel naar de trein toe en gingen wij naar huis. Rond half 10 was ik thuis en kon ik de verhalen vertellen aan mijn vriendinnen. Zij konden hun verhaal weer aan mij vertellen hoe zij het hadden gehad de eerste stage dag.

Al met al heb ik een leuke eerste stage dag gehad! Morgen begin ik weer om 2 uur en in hetzelfde stadje waar de bus staat.

16-09-2014

Mijn 2e stage dag heb ik vandaag met een goed gevoel afgerond! Ik ben erg blij met mijn stage plaats en hou van de mensen hier. Engels gaat mij steeds beter af en dat vind ik erg fijn.

Toen ik vanmorgen uit mijn raam keek zag ik een eekhoorn! Dus ik hoop dat ik die de volgende keer ook op de foto kan zetten en het aan jullie kan laten zien.

Ik moest alleen lopen naar het station. Het is denk ik 20 min lopen dus dat is goed te doen en al helemaal als de zon schijnt! Er liepen ook andere studenten naar het treinstation. Uiteindelijk moest ik bij een treinstation uitstappen en daar zag ik Timo mijn collega en een andere collega van mij. Samen zijn wij naar de bus gegaan die stond weer op de zelfde plek als gisteren. De bus staat 3 maanden op dezelfde plek. Vandaag waren er iets meer jongeren dan gisteren. Ik zag vandaag ook een aantal jongeren die ik gisteren had gezien, dus daar heb ik even mee gepraat. De kinderen zijn nu minder verlegen en ze weten nu wie ik ben. 2 kinderen zeiden zelfs dat ze het erg gezellig met mij vonden! Mijn stage begeleider vind het zo leuk om te zien dat ik de kinderen uitdaag voor gesprekken of voor een spelletje. Het is niet ‘normaal’ hier dat een stagiair veel doet. Janne (de andere stagiair) doet vrij weinig in de bus en gaat ook niet echt een gesprek aan.

Vandaag heb ik uno en skibbo gespeeld met een paar, gelukkig kende ik de spelletjes zodat ik makkelijk kon meespelen.

Rond 6 uur ging ik avond eten en kocht ik wat yoghurt en noedels in de supermarkt. Tenminste ik dacht dat het yoghurt was! Toen ik het ging eten smaakte het erg vies en raar. Het smaakte naar kaas ofzo en het was erg puddingachtig. Heel vies. Dus ik ging naar Timo en vroeg aan hem of het wel yoghurt was. Ik was al bang dat dat ‘normale’ yoghurt voor hun was. Gelukkig was dat het niet. Het was wel iets typisch Fins en ze noemen het zure room alleen dan kwarkachtig met zure room. Timo zag al dat ik het niet lekker vond en hij zei volgende keer ga ik met je mee naar de supermarkt :) ( ik heb een foto gemaakt van dat vieze spul)

Ik heb ook lang met een jongen gepraat die 13 jaar oud was. Hij kon praatte erg goed Engels, hij wilde heel veel van mij weten en hield mij telkens aan de praat. En een lieve jongen, aangezien ik het niet gewend ben dat Finse mensen ook in mij geïnteresseerd zijn en graag praten. Nou die jongen hield erg van praten. Wij waren Uno aan het spelen en hij lette telkens niet op omdat hij met mij aan praten was. Haha erg schattig. Hij vertelde mij ook dat ze op school zelfs les krijgen hoe ze moeten om gaan met dronken mensen op straat! Ik denk dat het drank probleem erg groot is in Finland. Ook al is de alcohol hier erg duur, voor een 0,5 blikje Heineken bier betaal je hier 2,56 bij de supermarkt.

De dag ging erg snel om. Ik had nog even gepraat met een vrouw die werkte bij de bibliotheek die naast de bus is. In Finland kan iedereen gratis boeken lenen bij de bibliotheek en ook hoeveel ze willen dus dat is weer heel anders hier. Die vrouw kwam bij ons in de bus zitten om te kijken hoe het gaat met de jongeren en om te kijken wat jongeren van deze tijd bezig houd. Dus ze komt soms even binnen kijken uit interesse. Heel goed voor de samenleving!

Toen ik bij mijn treinstation was waren Meike en Nadine daar. Zij halen mij elke dag op vanuit hun stage. Dit is omdat ik alleen ben en een donker stuk moet lopen. Het is erg fijn dat zij dat doen!

17-09-2014

Heerlijk vandaag een dagje vrij! Deze dag hebben wij altijd allemaal vrij, deze dag is bedoeld voor schoolwerk. Vanmorgen hebben wij met Katja gesproken en zij vind het helemaal leuk dat wij zo enthousiast zijn. Wij hebben met haar afgesproken dat wij haar elke woensdag even de week doornemen over stage en over de dingen die we hebben gedaan. Wij houden van Katja omdat ze zo lief is en de dingen goed regelt voor ons! Ik heb een foto gemaakt met haar voor jullie :). Zaterdag krijg ik ook een fiets! Ik krijg de oude fiets van Aafke, omdat Aafke zaterdag naar huis gaat.

Vandaag gaan wij ook even Skypen met onze coach. We gaan dan afspraken maken over school enzo.

Wij vermaken ons hier heel goed! Net lekker pinda rotjes gemaakt hmmmm!

Veel liefs van mij

  • 18 September 2014 - 12:49

    Maarten & Ruchama:

    Net even je blog gelezen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 11 Sept. 2014
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 4475

Voorgaande reizen:

11 September 2014 - 31 December 2014

Stage lopen in Finland

12 September 2014 - 12 September 2014

Stage lopen in Finland

Landen bezocht: