Eerste dagen in Finland - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Iris Eck - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Finland - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Iris Eck - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Finland

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

12 September 2014 | Finland, Järvenpää

Mijn eerste reisverslag vanuit Finland
Hier is dan mijn eerste reisverslag…….

Het lijkt net alsof ik hier al een paar dagen ben omdat we al heel wat mensen hebben ontmoet en veel informatie hebben gekregen.

10-09-2014

Ik zou beginnen bij het begin. Samen met mijn collega Kelly, vriend Ewart en mijn vader zijn we om 07:00 uur weggereden vanuit Lelytown.
Gelukkig zijn we daar op tijd aangekomen op Schiphol en ontmoetten we daar mijn mede stoere vriendinnen die ook naar Finland gaan.

Uiteindelijk iedereen uitgezwaaid ,koffer ingecheckt , douane doorgelopen, winkeltjes even snel bekeken en toen zaten we al in het vliegtuig. Nadine en ik zaten bij de nooduitgang dus we hadden lekker de ruimte.

We moesten overstappen bij Kopenhagen waar het echt heel dood was!
Een uur hadden we de tijd om over te stappen en in de gate zat toen gewoon niemand die ook naar Helsinki ging. Dus we gingen maar naar de winkeltjes en daar een beetje rond kijken.

Eenmaal in het vliegtuig waren we na een uur (denk ik) geland. Veilig in Helsinki (Finland!!!!) wat een gek gevoel als je er helemaal naar hebt toegeleefd en nu ben je er gewoon. Onze koffers waren er gelukkig allemaal en we gingen er meteen opzoek naar een taxi. En die hadden we al snel gevonden bij het vliegveld.

Een half uur later waren we dan eindelijk bij de campus waar we slapen. Eindelijk onze kamer zien! Daar ontmoette we een ander Nederlands meisje die ook hier even was om stage te lopen. (rond 16:00 waren we daar)

We mochten gelijk wat eten in het restaurant waar je voor een klein bedrag wat kan eten. (dat zit bij de campus ) We hadden zalmballetjes met salade en tzatziki saus. Ze eten er veel sla Ewart ;)

Daarna liet het Nederlandse meisje (Aafke) ons de verschillende gebouwen zien. Op de campus heb je Finse mensen die hier eigenlijk school hebben en die hier een kamer hebben/wonen. Ze hebben hier een sporthal, fitness ruimte en een sauna niet te vergeten! Alleen hier is het niet normaal dat je met je bikini naar de sauna gaat dus we gaan denk ik gewoon met alle vriendinnen een keer te gelijk met onze bikini daarheen of op een raar tijdstip zodat er geen andere mensen bij zijn haha.

Toen zagen we eindelijk onze kamers! Ik slaap met Nadine op een kamer en Meike slaapt samen met Yvonne. Daartussen zit een toilet en een wasbak. Dus we kunnen lekker naar elkaar toe lopen. Alles uit de koffers gepakt en daarna onze kamer leuk aangekleed. Jammer genoeg heb ik mijn foto's nog niet, maar Jurijn heeft ze gelukkig vandaag de foto's opgestuurd naar onze campus.

11-09-2014

De volgende dag moesten we om half 9 klaar staan omdat we een afspraak hadden met onze persoonlijke begeleider (Katja) op deze campus. Ze is echt heel aardig en dat zijn eigenlijk alle mensen hier, ze willen je helpen en spreken Engels. De studenten die hier ook wonen zijn niet even spraakzaam en maken niet echt contact met je. Daar staan Finnen bekend om, dus daar gaan wij verandering in proberen te brengen!

We zijn samen met Katja naar de school dokter geweest. Hier is dat heel normaal dat je in ieder geval 1x per jaar naar de school dokter gaat. Daar gaat zij een gesprek met je aan en vraagt hoe het thuis gaat enz. enz... Dus dat is goed geregeld hier! Daarna gingen we om 11 uur warm eten bij het restaurant, we aten pasta met champignonsaus, salade en vers brood.

Na de kennismaking gingen we naar het trein station omdat ik daar iemand zou ontmoeten die werkt bij het stage bedrijf waar ik stage ga lopen. We zijn samen met de trein naar Helsinki gegaan en daar heb ik mensen gezien van mijn stage. Ik was een beetje nerveus omdat de andere meiden lekker veilig met Katja langs hun stage gingen in Järvenpää, waar wij ook wonen. Dus ik kende niemand en was alleen om me verstaanbaar te maken in het Engels. Maar ik vertel jullie; het was helemaal goed gegaan!

Eerst zou ik vertellen waar ik stage ga lopen. Ik ga stage lopen in een Youth House. Dat is een jongere huis wat open is rond 2 uur en tot 8 uur s ’avonds. Daar kunnen jongeren heen tot 18 jaar en kunnen ze chillen. Bij het Youth House waar ik stage ga lopen, hebben ze een barretje waar ze voor een klein bedrag wat drinken/eten kunnen kopen. Dit gebouw staat midden in de stad dus komen rond 100 jongeren per dag. In Finland is het heel normaal zo’n jongerencentrum en komen veel jongeren op af. Wat nog bijzonder is bij mijn stage plek is dat er een bus is opgeknapt en die bus staat in verschillende dorpjes buiten Helsinki. In de bus zit ook een barretje en relax stoelen. Het doel van jongerencentrums is om elkaar te ontmoeten en een netwerk op te bouwen.

Maandag mag ik beginnen en word ik ophaalt door die bus en dan rijden we door naar zo’n dorpje. Mijn werktijden zien er hier erg anders uit. Ik begin om 14:00 en eindig om 20:00. Ik moet zelfstandig naar het jongeren huis komen (met de trein, dat is 30 minuten). Als ik naar de bus ga dan kan ik opgehaald worden door die bus of moet ik er zelf met de trein heen. Mijn werk dagen zijn: Ma en Di met de bus en Do en Vrij naar het jongerencentrum in de stad. Gelukkig woont een collega hier ook in deze buurt dus dan kunnen we denk ik veel samen reizen.

Nadat ik veel informatie had gekregen van de mensen die daar werkte, hebben we meteen een werk rooster gemaakt dus dan weet ik waar ik aan toe ben voor de aankomende weken. Ze hebben mij het café laten zien en het kantoor gedeelte. Daarna ging ik alleen met de trein naar Järvenpää. Zoals ik al zei; de mensen zijn er erg op zichzelf en in de trein was het doodstil. Mensen kijken je nauwelijks aan..

Ik was een appel aan het eten in de trein en toen ik klaar was met eten kon ik de appel niet weg gooien aangezien de prullenbak aan de andere kant was. Het was druk in de trein dus ik moest mijn appel vast houden. Op een gegeven moment liet ik mijn appel vallen op de grond tussen de voeten van de mensen. Nou daar kwam wel een glimlach van de mensen af :)


Eenmaal bij de plaats aangekomen haalde Katja mij op, ze omhelsde me helemaal en ze was blij dat ik terug was gekomen uit Helsinki. Toen hebben we met elkaar de verhalen gedeeld hoe we het hadden gehad bij onze stage plekken. Omdat de meiden al eerder bij de campus waren hadden hun al boodschappen gehaald. We gingen eten rond 6 uur omdat we al vroeg weer een afspraak hadden met de conciërges. Hun regelen alles binnen de gebouwen enzo.

Nadat we hun hadden gesproken over informatie over de buurt en over sommige handige dingen over de gebouwen gingen we naar de stage van onze Nederlandse medestudent Aafke. We mochten kijken waar zei stage liep en dat was erg tof om te zien hoe hartelijk die mensen waren.
Nadat wij daar waren geweest gingen we nog even naar het meertje en genoten wij daar van de mooie zonsondergang. Als we uit onze raam kijken zien wij het meer en het is 10 meter lopen! :D

12-9-2014

Vandaag zouden we eigenlijk eerst naar een verpleegkundige evenement gaan in Helsinki met Aafke, maar dat hebben we afgezegd omdat we toch wel moe waren en eigenlijk niks met verpleegkundige dingen te maken hebben op onze opleiding. We hebben uitgeslapen tot 10 uur, daarna zijn we gaan lopend naar de supermarkt wat 3,3 kilometer lopen is. Het is hier lekker groen en er staan veel bomen. Vandaag schijnt de zon en is het rond de 18 graden hier.

Nou dat was mijn verslag voor de eerste dagen hier in Finland.
Hier is het super gezellig en we hebben gisteren met z’n allen al Flikken Maastricht gekeken! Als je vragen hebt of dingen onduidelijk zijn, vraag het mij alsjeblieft.

Veel Liefs van Mij

  • 19 September 2014 - 14:58

    Gonda:

    Heeey Iris!!

    Klinkt goed allemaal!! Fijn, dat je het naar je zin hebt ;) en gwn flikken kunnen kijken das toch wel heeel leuk!!
    Heel veel plezier meis en we moeten snel maar is kwebbelen op skype!!

    Dikke knuffel
    gon.

  • 21 September 2014 - 15:51

    Iris Van Eck:

    Hee Gonda!

    Jaa we hebben het erg naar ons zin en de dagen gaan erg snel voorbij :)
    Filkken kijken wij inderdaad allemaal, Haha heerlijk op een vrijdag avond.

    We spreken elkaar snel!

    Xxxx <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 11 Sept. 2014
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 4500

Voorgaande reizen:

11 September 2014 - 31 December 2014

Stage lopen in Finland

12 September 2014 - 12 September 2014

Stage lopen in Finland

Landen bezocht: