4e reisverslag - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Iris Eck - WaarBenJij.nu 4e reisverslag - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Iris Eck - WaarBenJij.nu

4e reisverslag

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

16 Oktober 2014 | Finland, Järvenpää

Geschreven op 16-10-2014

Hier is dan eindelijk weer een verslag van mij. Sorry mensen dat het zo lang moest duren maar alles loopt hier op rolletjes en ik begin al aardig te wennen hier. De reden dat ik niet zo veel verslagen meer maak heeft te maken omdat het vooral veel tijd kost en niet super veel bijzondere dingen mee maak. Dus hierbij de bijzondere verhalen!

Op de planning van ons vieren stond ook om naar Lapland te gaan. Dit hebben wij vorige week geboekt! Wij gaan ook nog met Sabina, Bas (klasgenoot van Yvonne) en nog met Blake (de jongen die uit New-Zeeland komt). Met ze alle hebben wij een mooi apparent gehuurd en zelfs met een privé sauna. De vliegtuig brengt ons in Lapland dus dat is ideaal. Het is ongeveer ander half uur vliegen. Dit is de site als je interesse heb waar wij uithangen. http://www.booking.com/hotel/fi/levi-holidays.nl.html?sid=99a8fe64c39615812879dda7f835d4bb;dcid=1;checkin=2014-11-14;checkout=2014-11-23;ucfs=1;group_adults=8;group_children=0;req_adults=8;req_children=0;group_rooms=29356402_84323820_8_0_8_0_0;srfid=1373989b2815cec00393792e0b8f21b2e3e8252bX1;highlight_room=29356401.
Wij gaan half november naar Lapland, daar blijven wij een hele week.

Op stage heb ik het naar mij zin en de jongeren kennen mij onderhand. Als ik in het café werk, bestellen de meeste jongeren al in het Engels omdat ze weten dat ik alleen dat kan verstaan. Ik speel nog steeds veel spelletjes met de jongeren. Ze hebben zelfs hier Rummikub! Ik heb dit spel met een meisje gespeeld die dit spel nog nooit had gespeeld. Nou ik moest de regels enzo dus even uitleggen in het Engels (probeer dat maar eens!). Dat is gelukkig gelukt en we hebben vandaag het spel voor de tweede keer gespeeld.

De organisatie van mijn stage bestond twee weken geleden 20 jaar. Dit was natuurlijk groot feest! Uit heel het land kwamen werknemers van de organisatie naar ons café toe waar het werd gevierd. Overdag waren er bekende artiesten optreden (buiten) en s ’avonds gingen we verder feest vieren in een penthouse. Omdat ik met de manager mee ging naar het feest namen we de taxi . Toen wij daar aankwamen stond een lopend buffet klaar. Met lekkere salade, rijst, kip en verse broodjes. Na het eten waren er allemaal speeches in het Fins (gaaaap). Gelukkig leerde ik daar een jonge kennen (hij kwam uit Luxemburg) die soms wat voor mij vertaalde.

10 oktober was mijn verjaardag. Ik had twee dagen van te voren al 2 pakketjes gehad en een paar kaarten. Ik was erg nieuwsgierig wat er in de pakketjes zaten en van wie ze natuurlijk waren! Mijn dag begon al goed. Ik werd zingend wakker gemaakt door de meiden rond een uur of half 9. Niet echt verwacht natuurlijk, ik moest met de meiden mee naar de woonkamer waar ze een lekker ontbijtje hadden geregeld. Zo lief! Op mijn verjaardag heb ik gewoon stage gelopen en daarna zouden wij uiteten gaan met ze alle, om mijn verjaardag te vieren. Het was erg gezellig en ik heb erg genoten. Toen wij thuis waren gingen wij met ze alle nog thee drinken, toen ik de woonkamer binnen kwam hadden de meiden nog een heerlijke taart voor mij staan met kaarsjes erin en ook nog super leuke cadeautjes. Echt ik voelde me erg jarig met alle verassingen! Heel erg bedankt Meike, Nadine en Yvonne! En natuurlijk familie van den Born en papa met de leuke cadeaus die in de pakketjes zaten.

Een dag na mijn verjaardag kwam Ewart eindelijk! Ik heb hem eerlijk gezegd niet super erg gemist maar dat komt ook vooral omdat je daarop voorbereid. Via Whats app en Skype hebben wij veel contact dus het is niet dat wij elkaar helemaal niet spreken. Ik vond het gek om samen met Ewart hier in Finland te zijn. Wij hebben veel leuke dingen gedaan. Vrijdag toen hij aankwam zijn we in de avond naar een pretpark geweest. Omdat het pretpark bijna gaat sluiten, zijn ze in de avond open en hebben ze alles verlicht. Wij zijn in een attractie geweest waarbij je omhoog gaat in een paal en 60 meter vrijeval hebt. Die gaan wij dus nooit meer doen haha. Wel super mooi om de stad Helsinki te zien vanuit die attractie.

Toen Ewart zijn koffer ging uitpakken was de helft van zijn (bagage) koffer voor mij bedoeld. Haha allemaal eten en cadeaus van Wilbert & Elja en van mama. Dank jullie wel!

Zondag zijn wij met de ouders van Nadine naar een Nationaal Park geweest. Het was een uur rijden maar was super mooi daar. Je zag daar een heel groot meer. Er groeien daar veel paddenstoelen en er waren ook speciale mensen die daar echt opzoek waren. Ik ben zelf ook opzoek geweest omdat ik paddenstoelen echt lekker vind. Ik heb ze zeker gevonden maar jammer genoeg waren ze te oud zei een vervaren paddenstoelen plukker. Toen wij klaar waren met wandelen gingen wij broodjes eten, bij een steiger op het grote meer. Wij zagen daar al een sauna, nou je raad het wel denk ik ….. Toen wij aan het eten waren zagen wij ineens blote mensen (die uit de sauna kwamen) in het meer springen. Dat was erg bijzonder.

Maandag gingen Ewart en ik naar Helsinki. We hebben erg omgelopen om naar de kust te gaan waar ook alle boten lagen. Ja Ewart ik geef bij deze eerlijk toe dat het mijn schuld was ;). Verder hebben wij verschillende mooie/oude kerken bezocht en winkeltjes bekeken.

Jammer genoeg moest er ook een eind komen aan onze leuke dagjes samen. Dinsdag heb ik Ewart uitgezwaaid op het vliegveld. Hij is gelukkig veilig aangekomen in Nederland en al weer hard aan het werk geweest.

Het is hier nu ook vakantie. De campus is deze week dus erg leeg net zoals het weekend. Ik hoorde dat het vanmorgen hier heel kort had gesneeuwd! Geniaal. Het is hier nu al 2 graden dus misschien hebben wij deze maand al geluk met sneeuw.

Nou dit was mijn verslag alweer voor nu. Over 6 weken ben ik alweer in Nederland.

Heel veel liefs van mij!

  • 17 Oktober 2014 - 09:04

    Maarten En Ruchama:

    Eindelijk weer een reisverslag :-)
    Leuk om zo je verhalen te horen. Avontuurlijk hoor! Maar ben je zelf nou al in de sauna geweest?
    En fijn dat het nu zo goed gaat daar met stage. Straks spreek je vloeiend Engels :-) we zullen van ewart a.s. Zondag ook wel het e.e.a. horen.
    Take care en een big hug van ons!

  • 17 Oktober 2014 - 09:04

    Maarten En Ruchama:

    Eindelijk weer een reisverslag :-)
    Leuk om zo je verhalen te horen. Avontuurlijk hoor! Maar ben je zelf nou al in de sauna geweest?
    En fijn dat het nu zo goed gaat daar met stage. Straks spreek je vloeiend Engels :-) we zullen van ewart a.s. Zondag ook wel het e.e.a. horen.
    Take care en een big hug van ons!

  • 19 Oktober 2014 - 14:01

    Iris Van Eck:

    Haha jaa duurde lang he :)
    Ik ben nog niet in de sauna geweest, wij zijn het wel van plan maar ik moet vaak
    s'avonds werken dus moeten een keer plannen. In onze campus hebben we namelijk wel een sauna maar die zijn bepaalde dagen maar open voor de studenten.

    Big hug back!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 11 Sept. 2014
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 4490

Voorgaande reizen:

11 September 2014 - 31 December 2014

Stage lopen in Finland

12 September 2014 - 12 September 2014

Stage lopen in Finland

Landen bezocht: