5e Reisverslag hier in Finland - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Iris Eck - WaarBenJij.nu 5e Reisverslag hier in Finland - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Iris Eck - WaarBenJij.nu

5e Reisverslag hier in Finland

Blijf op de hoogte en volg Iris

18 November 2014 | Finland, Järvenpää

12-11-2014

Vandaag over precies twee weken gaan Nadine en ik naar Nederland. Gek gevoel om weer in het kikkerlandje te zijn en weer veel mensen om je heen te hebben. Ik vermaak me hier prima en het is nog steeds erg gezellig met ze allen hier.

Jammer genoeg hoorde ik vandaag dat er weinig sneeuw ligt in Lapland. Deze week komt er nog wel sneeuw dus we hopen maar dat er veel sneeuw uit de hemel komt vallen.

Het gaat hier eigenlijk heel goed en heb ook wel zin om naar Nederland terug te gaan. Stage wordt eigenlijk steeds leuker, het is gezellig en speel vaak nog kaart spelletjes met de jongeren. Als ik even achter de bar sta komen jongeren even bij mij staan voor een praatje. Dat doet me erg goed :).

21-10-2014

Dit weekend was Evert hier in Finland. Evert is een leraar op Landstede die over de buitenlandse stage gaat. Hij heeft dus veel voor ons geregeld, Evert wou graag even bij onze stage kijken en met onze coach praten hoe het gaat. Bij mijn stage waren er die dag ook een groep Deense en Nederlandse mensen, die mensen waren een week hier in Finland om dingen te bekijken hoe het hier allemaal geregeld is. Bij mijn stage gaf de manager een presentatie over het bedrijf, ineens vroeg de manager mij naar voren om even iets te vertellen hoe ik het hier vind. Tja daar sta je dan en moet je snel even wat bedenken wat je gaat zeggen in het Engels. Gelukkig is het goed gegaan en Evert was trots op mij.

25-10-2014

Die zaterdag ben ik met Nadine mee gegaan naar stage. Ik wou graag kijken hoe het daar gaat. Een jongeren huis daar is eigenlijk heel chil. Het is een grote ruimte waar een pouletafel, PSP, banken en een baar staat. De jongeren vermaken zichzelf en de leiders zitten er gewoon tussen in.

De dag erna zijn Nadine en ik samen naar een internationale kerk gegaan, dat was vlak bij Helsinki centrum. Het was super gaaf om in zo’n internationale kerk te gaan en waar je bekende liederen zong zoals tienduizend redenen. De preek was lastig te volgen aangezien onze predikant van zichzelf een accent had. Toen de dienst bijna afgelopen was, vroeg de dominee of er mensen er voor de eerste keer waren. Als dat zo was mocht je even gaan staan, je naam zeggen en waar je vandaan kwam. Gelukkig waren wij niet enigste die opstonden maar er waren daar meer buitenlanders. Na de dienst waren wij uitgenodigd om koffie/thee te drinken. We hebben gesproken met verschillende mensen wat ik heel bijzonder vond.

29-10-2014

Deze dag zijn Nadine en ik samen naar Helsinki gegaan om de rots kerk te bekijken. Ik heb toen ook al foto’s geplaatst op FB dus als het goed is weet je nu hoe het daar ongeveer uitziet. Ik vond het heel gaaf om daar binnen te zijn, het was daar totaal anders dan andere kerken. De rotsen die je overal zag gaf een speciaal sfeertje.

2-11-2014

Op zondag zijn wij met ze 4e naar een kerk geweest hier in Järvenpää. We wouden kijken hoe een kerk dient hier aan toe gaat. Ik heb eigenlijk geen idee wat voor soort kerkgenootschap het was maar het leek op PKN. Er waren 2 dominees, een vrouwelijke en een mannelijk. Ze waren allebei gekleed in een witte jurk en een paarse sjaal erbij. We zongen uit een psalm boekje en we deden goed ons best om Fins mee te zingen. Dat ging aardig hoor. Op een gegeven moment gingen de 2 dominees zingen, de mannelijke dominee had ook nog een gitaartje en samen zongen ze heel mooi. Later was er ook nog een man die op een vleugel een mooi stukje ging spelen. Ik dacht echt komen er allemaal kleine toneelstukjes ofzo. Jammer genoeg was dit het enige maar was heel leuk en mooi om te zien hoe het hier zo anders is.

Die middag hebben we heerlijke chocolade taart gemaakt, die Ewart uit Nederland voor ons heeft mee genomen. Jammieee

5-11-2014

We stonden 05:15 op om een dagje naar Tallinn te gaan. Met ze 3e zaten we ongeveer 2 uur op een mooie grote boot. Op die boot had je verschillende barretjes, winkels, restaurants en podium met een grote dansvloer daarbij. We hebben ons goed vermaakt op de boot, we zijn lekker naar buiten geweest, spelletjes gespeeld en gegeten. Het leuke van Tallinn is dat daar alles veel goedkoper is en Tallinn heeft ook een gedeelte oude stad wat heel mooi is. Ze hebben daar een stadsmuur, kerkjes en schattige winkeltjes. Dat hebben wij natuurlijk allemaal bekeken. Om half 8 ging de boot weer terug, gelukkig konden wij ons heel de dag vermaken. Echt als je nog een keer van plan bent om een keer naar Finland te gaan, zou ik je zeker aanraden om een dagje Tallinn te bezoeken (schrik dan niet van de mensen die karretjes vol met drank hebben gekocht).

7-11-2014

Deze dag is mama gekomen. Ik heb haar opgehaald bij het station en zijn vanuit daar samen naar de campus gelopen. Gek om je moeder hier te hebben, maar was wel super gezellig. Vrijdag avond begonnen we meteen goed met een lekker stuk verse zalm. Zaterdag hebben we besloten om naar Tallinn te gaan, en ja dat was voor mij de tweede keer in de week! Gelukkig heb ik wel dingen gezien die ik daarvoor nog niet heb gezien. We hebben s’avonds lekker fish & chips gegeten. Daarvoor hadden we ergens in een heel schattig oud restaurantje gegeten. De mensen die daar werkte hadden echt oude kleding aan, het restaurant werd alleen verlicht door kaarsen, je had geen bestek en bekers dus je moest alles opslurpen of met je handen op eten. Echt heel grappig bedacht!

Op de terug weg van de boot waren wel een aantal mensen aangeschoten/dronken. Mijn moeder en ik hebben heel erg gelachen om die mensen. Sommige mensen gingen dus op de dansvloer dansen, ze deden hele grappige dansjes en dansten helemaal uit de maat. We hebben samen een erg leuke dag gehad.

9-11-2014

Yvonne, mijn moeder en ik gingen naar de internationale kerk (waar ik al een keer ben geweest). Aan het einde van de dienst vroeg de jonge die achter ons zat ineens, dus jullie zijn ook Nederlanders? Ik dacht echt wat? Bleek dus dat hij ons de hele dienst al Nederlands had horen praten. We hebben dus nog even samen koffie gedronken. Wat dus later ook bleek was dat ik hem al een keer eerder had ontmoet! Ik was een keer met Nadine pizza aan het eten in een restaurant in Helsinki, toen zaten er ook Nederlanders in dat restaurant. Daar was hij dus ook een van. Wat is het wereldje dan toch klein.

Die maandag heb ik mama op het vliegveld gebracht.

13-11-14

Eindelijk is het zover. Vandaag hadden wij de ijshockey game. Lang naar uitgekeken en dan was vandaag al die dag. We gingen met de stage van Meike en Nadine. (die lopen stage in een jongerenhuis) Hun hadden een bus afgehuurd. Toen we bij het stadium waren, leek het aardig groot. Toen ik eenmaal binnen zat vond ik het wel meevallen. Het is veel kleiner dan een voetbalstadium. Wij zaten zelfs op de 3e rij, acht het goal. Goed uitzicht dus! Ik had verwacht dat het heel koud zou zijn omdat er natuurlijk wel ijs ligt, gelukkig viel dat mee. Het spel begon eerst met cheerleaders. Echt geniaaaaal! Nog nooit zo gezien dus we keken ons ogen uit. Eenmaal begon het spel, wat zijn die ijshockeyers agressief. Lekker beuken en als er iemand valt dan word er gewoon doorgespeeld. Ondertussen zaten de cheerleaders op de trappen waar het publiek was. Ze deden soms een dansje en dan gingen ze weer zitten. Het publiek vond ik niet heel erg aanmoedigend (zoals voetbal). Als er werd gescoord gingen de menen wel juichen en staan. Uiteindelijk was het volgens mij 6-3 geworden.

Het was super gaaf om zoiets mee te maken, omdat ijshockey voor hun echt de sport is. voor ons is Nederland is dat voetbal.

15-11-14

Gisteren had ik al mijn laatste stage dag gehad in het café. Zo raar om afscheid te nemen van mensen die je waarschijnlijk nooit meer ziet. Maar waar je het wel heel leuk mee hebt gehad. Veel mensen vonden het echt jammer dat ik weg ging, en ze zeiden dat ze me zeker gingen missen. Ik heb een doosje bonbons gekregen, dat zijn hele speciaal bon bons omdat er salmiak inzit en het is typisch Fins. Vandaag had ik afscheid in de bus genomen. Ik heb 2 heerlijke dozen bonbons gekregen (van de Finse chocolade fabriek) zelf gebreide sokken en nog een soort van certificaat. Op de certificaat staat dat ik het excellent heb gedaan. Ik was er erg blij mee. Aan mijn stage heb ik een pakketje Nederlands voedsel gegeven. Daar waren hun ook blij mee.

16-11-14

Deze dag zijn we aangekomen in het mooie Lapland. We zagen meteen al sneeuw toen we waren geland. Ik vermaak mij hier heel erg. Volgende week kan je lezen hoe ik het hier heb gehad :).

Als het goed is heb je op FB al gezien hoe ons fantastische huisje eruit ziet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 11 Sept. 2014
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 4454

Voorgaande reizen:

11 September 2014 - 31 December 2014

Stage lopen in Finland

12 September 2014 - 12 September 2014

Stage lopen in Finland

Landen bezocht: