3e reisverslag hier in Finland - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Iris Eck - WaarBenJij.nu 3e reisverslag hier in Finland - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Iris Eck - WaarBenJij.nu

3e reisverslag hier in Finland

Door: Iriss

Blijf op de hoogte en volg Iris

21 September 2014 | Finland, Järvenpää

18-09-2014 & 19-09-2014

Vandaag is het donderdag en deze dag was mijn eerste werk dag in het café. Voordat ik begon met werken hadden wij eerst een vergadering met de mensen die in de bus werken. Gelukkig vertaalde Timo voor mij waar de vergading overging.

Ik was blij dat de andere stagiaire ook vandaag in het café werkte en een andere collega waar ik ook mee had samen gewerkt in de bus. Er waren nog andere mensen aan het werk ik het café, die heb ik toen leren kennen. Wat ik heel apart vond is dat ze bij het café heel veel vrijwilligers hebben werken. Vooral jongeren omdat die jongeren allemaal vrienden hebben die naar het café toe komen. En aangezien die jongeren die daar werken niet meer mogen komen (omdat ze te oud zijn) komen ze er maar werken.

De taak van mij is eigenlijk een beetje met de jongeren praten, kopjes opruimen (van de tafels), koffie zetten, de vaat was machine in de gate houden en turven hoeveel jongeren komen op een dag. Er komen rond de 100 jongeren per dag. Sommige halen even thee/koffie en gaan dan weer snel weg. Sommige jongeren zitten er een paar uren en gaan bv. spelletjes spelen.

Met een paar jongeren heb ik echt al leuke gesprekken gehad, de jongeren vinden het interessant dat ik uit Nederland kom en willen graag weten waarom ik in Finland ben. De jongeren kunnen goed Engels en de meeste mensen vinden het ook wel leuk om Engels te praten. Ik was aan het praten met 2 jongens en ineens gaan ze beatboxen. En ze konden het echt super goed!

Rond een uur of 6 halen 2 collega’s van mij verse broodjes/gebakjes op van de bakker. Dat is over van de bakker dus dat mogen wij doorverkopen voor een hele kleine prijs. De jongeren weten dat er rond een uur of 6 dat lekkere spul komt van de bakker dus rond die tijd wordt het druk! Ik had op vrijdag een broodje gepakt van de bakker. Ik vond het er al raar uit zien maar je moet hier toch alles proberen! Aangezien mijn collega’s zeiden dat het lekker was ben ik het ook maar gaan proberen. Ik had het eerste even in de magnetron gedaan omdat ze dat daar allemaal deden. Toen ik een pak nam uit dat broodje, proefde ik soort van oliebol. Het broodje (achtig iets) was ook super vet. Toen ik opeen gegeven moment bij de vulling van het broodje was zat er rijst in! Wauw echt een rare combi. Ik heb het uit beleefdheid voor de grootste deel opgegeten :) Haha.

De café is open van 14:30 tot 20:00 en op vrijdag open tot 11:00.

20-09-2014

Zaterdag, heerlijk een vrije dag hier. Omdat ik graag wat wil doen op een zaterdag ging ik maar hardlopen. Ik moet eerlijk zeggen dat het een hele tijd geleden is! Ik ging op pad met mijn Vans omdat ik geen sportschoenen bij mij had. Tja je kan jammer genoeg niet al je schoenen meenemen vanuit thuis. Het hardlopen ging redelijk en de volgende dag had ik aardig last van mijn bovenbenen.

In de middag heerlijke pannenkoeken gebakken. Yvonne had namelijk nog een pannenkoek pak meegenomen vanuit Nederland. Hmmmmmmmmmmmm.

Yvonne vroeg zaterdag avond of ik mee wou naar Sabine en Bas (dat zijn ook NL’ers die wonen in Helsinki en Sabine zit in dezelfde klas van Yvonne). We gingen samen met de trein naar Helsinki en daar zouden wij hun ontmoeten met een paar andere internationale mensen die allemaal in dezelfde flat wonen. Met de tram gingen we naar een cafeetje en hebben daar lekker wat gedronken en kaartspelletjes gedaan. Ik vond het erg leuk om mensen te ontmoeten die uit andere landen kwamen en die hier ook tijdelijk wonen. De gene die ik nog weet is Spanje en Egypte.

Jammer genoeg konden we het niet te laat maken aangezien we wel de laatste trein moesten hebben. Die ging om 00:30. Yvonne en ik liepen samen terug naar de metro halte. Zoals ik al zei heb je veel dronken mensen in Finland. Nou die zagen we ook op het metro station. Op een gegeven moment hadden 2 jongens een beetje ruzie met elkaar. Een jonge sloeg met zijn hand heel hard die andere jonge op zijn hoofd. Die jonge was boos geworden en trapte heel hard met zijn voet tegen die andere zijn hoofd. Gelukkig waren wij niet de enige die het zagen, maar het was wel vlakbij ons. Gelukkig kwam heel snel de beveilig eraan rennen en namen de mannen mee. Wat wij hiervan hebben geleerd is dat je nooit alleen moet reizen in Helsinki.

Wij waren optijd voor de trein en die trein naar onze woonplaats zat bom en bom vol! Echt heel apart. Het was 00:30. Er waren ook veel dronken mensen in de trein en wij moesten zelfs staan. Gelukkig is daar niks gebeurd, ik was blij toen wij eindelijk bij de halte waren (frisse lucht). En lekker onze bed in.

21-09-2014

Om 12 uur werd ik wakker en was toen maar snel uit mijn bed gegaan. Voordat je helemaal niks aan je dag hebt. Samen met Nadine gaan mouten-biken hier in de omgeving. Super mooi aangezien we telkens dichtbij het meer zaten en het hier al herfst word. We waren 2 uur onderweg dus meteen onze work-out weer gehad voor deze dag.

Dit was al weer een verslag van mij, zo weten jullie nu weer hoe het hier is en wat ik hier allemaal doe.

Heel veel liefs van mij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 11 Sept. 2014
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 4453

Voorgaande reizen:

11 September 2014 - 31 December 2014

Stage lopen in Finland

12 September 2014 - 12 September 2014

Stage lopen in Finland

Landen bezocht: